Forgive yourself and let go of any anger within you. Then you will see others with positive perspective







Tuesday, July 7, 2009

Cerpen - Keheningan Subuh ( Part 3/3)

Majalah Wanita, Julai 1983
Penulis: Wardziah Abd Rahman

*** sambungan dari Part 2 ***

Malam itu Norli tidak dapat melelapkan matanya, dia menunggu suaminya dengan penuh debaran. Dia ingin suaminya berterus terang. Dia inginkan kepastian dan dia ingin membuat keputusan.

Pukul dua belas malam suaminya belum juga pulang. Norli melangkah ke dapur mengambil air sembahyang dan sembahyang sunat dua rakaat. Kemudian dia berdoa.

Dia segera menanggalkan telekungnya bila terdengar pintu di buka dari luar, Halim membawa kunci sendir. Abang Halim pulang! Bisik hatinya. Dia bergegas keluar, dadanya berdebar kencang. Kaki dan tangannya terasa sejuk.

Abang dah makan?” Sapanya lembut sambil merenung suaminya. Halim mengangguk, Norli duduk di kerusi.

Kenapa kau tak didur? Aku tak suruh kau tunggu,” Halim memandang isterinya.

Baiklah, sekarang Nor mahu abang berterus terangn. Beulkah abang nak kahwin dengan Ida?” Tanyanya dengan debaran yang memuncak.

Kalau betul apa kau nak buat?” Halim menjawab dengan selamba. Norli amat terkejut.

Nor tak sangka abang sebegini kejam!” Katanya sambil menangis.

Nor mengahwini abang dengan harapan sikap abang akan berubah. Tapi nampaknya abang sikit pun tidak mahu menghargai segala pengorbanan Nor selama ini. Abang kecewakan harapan Nor, abang hancurkan hati Nor dan abang siat-siatkan jiwa Nor hingga remuk berkecai. Abang zalim!” Norli menangis sepuas hati. Dia mengurut dada. Bibirnya menggeletar menahan marah.

Kini Nor mengaku kalah. Nor gagal menjadi seorang isteri sejati. Nor tahu kasih abang bukan pada Nor. Abang kahwin dengan Nor hanyalah kerana nak membalas budi ayah. Kini Nor sedar Nor telah merampas kebebasan abang. Sekarang abang pergilah pada siapa yang abang cintai, Nor tidak akan melarang. Tapi sebelum itu bebaskanlah Nor dari ikatan ini dan kembalikanlah Nor ke rumah emak dan ayah. Anak dalam kandungan ini biarlah Nor yang menjaganya. Selama ini Nor yang mengandungkan dia, Nor yang merasai segala pahit-maungnya. Abang sikit pun tidak peduli penanggungan Nor. Biarlah Nor yang menjaganya dari awal hingga akhir. Dan biarlah hidup Nor sendirian asalkan hati dan jiwa Nor tenteram,” Nor menangis terus. Hatinya pilu dan terharu.

Sudahlah Nor, kau tu sedang sarat. Lebih baik tidur cepat,” Halim menyuruh, suaranya agak keras.

Kesihatan Nor tak penting bang. Tapi hati, hati Nor ini yang mahukan kepastian dan kejujuran abang. Nor tak mahu abang terus berpura dan bermain kayu tiga.”

Halim memandang isterinya. “Apa kau ingat orang lelaki tak boleh kahwin lebih dari satu ke?” Tanyanya agak sinis.

Norli mencemik. “Huh, kahwin nak ikut sunnah Nabi tapi kenapa sembahyang abang abaikan? Kenapa puasa jarang abang kerjakan sepenuhnya? Dan kenapa abang tidak bersyukur dengan segala nikmat dari Allah?” Bidas Norli agak marah.

Aku tau apa yang aku buat Nor. Kalau aku nak kahwin tiga atau empat pun apa salahnya, memang aku mampu!” Jawab Halim selamba.

Kalau begitu lebih baik kau hanar kau pulang ke rumah mak. Aku tak suka hidup dengan kau lagi. Kau perosak hatiku! Kau penghancur jiwaku!” Jerit Norli dengan marah, geram campur sedih.

Halim terkejut, selama ini Norli tidak pernah ber”aku” dengannya. Tapi malam ini nampaknya Norli bersikap agak kasar. Dia tersinggung.

Kalau kau nak balik, baliklah sendir. Kenapa nak susahkan aku pula,” cabarnya melepaskan geram.

Norli terpempam seketika. Tak disangkanya Halim akan berkata begitu. Dia merenung Halim dengan tajam. Halim terus selamba, dia membarinkan dirinya ke atas katil dan memejamkan matanya. Dia tahu Norli tidak akan pulang sendirian.

Tapi bagi Norli kesabaran juga ada batasnya. Kalau kesabaran itu dipijak-pijak dengan sewenang-wenangnya tanpa belas kasihan maka apa perlunya bersabar lagi? Air tenang jangan disangka tidak ada buaya dan setenang-tenang wajah Norli jangan disangka tidak ada menyimpa api kemarahan. Sekali dia meledak, taufanlah jadinya.

Kalau begitu baiklah,” jawab Norli sambil keluar dari bilik. Perutnya yang membesar membuatkan gerakannya begitu payah. Kekecewaaannya sampai ke puncak. Nafasnya agak sesak.

Biarlah aku pergi membawa diri, carilah orang yang sesuai untukmu, hatinya berbisik sayu. Air jernih berlinang di pipinya. Matanya berpinar, kepalanya pusing. Tanpa sedar dia berlari keluar, melangkahi anak tangga dengan cepat dan kakinya sejuk kaku dan lemah tidak dapat menampung badannya yang besar. Dia hilang imbangan dan serentak itu, dumm!!!...Norli jatuh tersungkur.

Ya Allah!!!...” Jeritnya kesakitan dan terus pengsan. Mendengar jeritan isterinya Halim terkejut. Dia meluru keluar dan memangku isterinya.

Nor!... Nor!... Kenapa Nor?” Tanyanya dengan cemas. Dia menggoncangkan bahu Norli berkali-kali. Wajahnya amat cemas, dia hampir menangis.

Kenapa sampai jadi begini Nor?” Suaranya tersekat. Dia mula menyesali sikapnya selama ini.

Malam itu Norli dikejarkan ke hospital dan di sana Halim disentakkan oleh berita yang amat mengejutkan.

Sebenarnya isteri saudar mengidap penyakit lemah jantung. Dan kini pernafasannya terpaksa menampung dua nyawa. Dia terpaksa dibedah segera, isteri saudara tidak ada tenaga untuk melahirkan bayi secara biasa. Dalam masalah ini hanya salah satu antara dua boleh diselamatkan, isteri ataupun anak saudara,” kata Doktor Rusdi.

Selamatkan isteri saya Doktor, selamatkan dia!” Rayu Halim separuh menangis sambil memegang tangan Doktor Rusdi.

Ya, kita hanya berikhtiar, Allah yang menentukan segala-galanya,” ucap Doktor Rusdi sambil terus berlalu.

Halim terpegun, kalimat itu dirasa begitu menyejukkan urat sarafnya.

Halim serba salah, duduk salah berdiri pun salah, dia berjalan ulang-alik di luar bilik pembedahan.

Doktor, doktor, bagaimana isteri saya?” Tanyanya tergagap-gagap. Doktor Rusdi terdiam seketika.

Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa di atas segala-galanya. Dia elah menyelamatkan anak dan isteri saudara,” ucap Doktor Rusdi sambil tersenyum.

Halim tersentak, cahaya kegembiraan terpancar di wajahnya. “Betulkah Doktor? Betulkah?” Tanyanya bagaikan tak percaya. Doktor Rusdi mengangguk.

Halim merenungi wajah isterinya, wajah pucat yang membendung segala derita. Dia menghampiri isterinya penuh rasa pilu dan hiba.

Maafkan abang Nor,” bisiknya sambil mencium pipi Noli. Pipi itu dirasanya sejuk tak bermaya. Norli mengalihkan pandangannya ke arah lain. Hatinya masih sakit. Air mata berlinang di kedua pipinya. Halim mengesat air mata itu dengan penuh kasih sayang.

Nor, esok kita balik ke rumah dan mulakan hidup baru ya,” Halim memujuk penuh mesra.

Tidak, Nor mau balik ke rumah mak. Nor au kasih abang bukan pada Nor. Nor tak mau hidung tak mancung pipi tersorong-sorong,” Norli bersuara dalam tangisan yang tersekat.

Sudahlah Nor, lupakanlah peristiwa yang lalu. Kini abang telah insaf, maafkanlah abang. Abang telah kembali ke jalan yang diredai oleh Allah,” Halim terus memujuk.

Nor kata tidak, tidak. Nor tak mau pisang berbuah dua kali,” ucap Norli dengan tegas.

Halim merenung anaknya dengan sedih. “Nor, lihatlah anak yang masih merah ini. Dia memerlukan kasih-sayang dan belaian mesra dari ayah dan ibunya. Lupakalah sengketa yang lalu Nor. Kita mulakan hidup baru bersama anak kita.”

Janganlah menggunakan anak untuk menyejukkan hati Nor. Hati Nor telah hancur dan jiwa Nor telah hangus terbakar. Nor tak perlukan kasih-sayang dari sesiapa pun,” Norli tersedu-sedan.

Tiba-tiba dia merasakan seperti sendirian di dunia ini. “Nor, janganlah kecewakan abang, abang telah lama menderita, jangalah tinggalkan abang. Abang perlukan kasih-sayang dari Nor dan anak kita. Maafkanlah abang, abang terlalu banyak menyeksamu Nor. Abang telah bertaubat, abang berjanji akan menjadi seorang suami yang bertanggungjawab. Terimalah abang kembali di hatimu Nor,” rayu Halim, dia menangis kepiluan sambil memeluk Norli.

******* TAMAT ******

No comments: