Forgive yourself and let go of any anger within you. Then you will see others with positive perspective







Tuesday, July 7, 2009

Cerpen - Keheningan Subuh (Part 1/3)

Majalah Wanita, Julai 1983
Penulis: Wardziah Abd Rahman

Hembusan bayu Pantai Cinta Berahi begitu lembut, nyaman dan menyegarkan. Daun-daun kelapa sentiasa lembut melambai, bersentuhan dan bergeseran melahirkan bunyi gemersik yang medu dan pilu.

Ombak tidak hentinya memukul pantai dan bih-buih putih berapungan, sejuk mata memandang. Kanak-kanak berlari riang, seriang rerama di musim bunga. Dan pada yang bercinta alangkah indahnya. Namun cinta tidak seindah kata, tidak semanis impian.

Betulkah kata-katamu Nor?”

Ya, betul.”

Kau akan kahwin bulan depan?”

Ya!”

Sejak bila kau bertunang?”

Aku tak pernah bertunang.”

Aku tak percaya!”

Aku tak bohong.”

Dia pilihanmu?”

Tidak, pilihan orang tuaku.”

Aziz mengeluh kecil, melemparkan pandangannya jauh ke tengah laut.

Aku kenal siapa Halim, Nor. Dia playboy nombor satu di bandar ini. Dia buaya darat, Nor,” Aziz bersuara agak keras. Memandang pada Norli, Norli tunduk, tenang.

Aku tahu Ziz, tapi dia pilihan ibuku. Aku tak dapat menolaknya,” keluh Norli perlahan.

Kalau kau betul-betul serius dengan cinta kita kau boleh menolaknya. Berikan alasan yang logik,” Aziz merenung Norli.

Halim merupakan anak sepupu ibuku, dia dibesarkan di kampung. Dia merupakan anak bongsu Mak Ngah Esah. Kakak-kakaknya uyang dua orang telah berkahwin dan punya keluarga sendiri. Ketika dia akan menghadapi peperiksaan SPM ayahnya meninggal dunia. Dia meneruskan pelajaran dalam kemiskinan. Kerana gagal melanjutkan pelajaran ke universiti dia bekerja,” Norli behenti mengambil nafas..

Dia bekerja keras mengumpulkan wang, dia ingin mengahwini Aizah anak Pak Guru Haji Salim tempatnya mengaji Quran dulu. Tapi pinangannya ditolak.Aizah dikahwinkan dengan seorang guru lepasan universiti,” sambung Norli agak terharu. Aziz membisu.

Kerana kecewa dia meninggalkan kampung, pindah ke bandar dan sekali-sekala mengunjungi rumahku. Dengan nasihat ayah dia belajar malam dan nasibnya baik, dia berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti. Semasa di tahun kedua emaknya meinggal dunia kerana sakit tua. Selepas itu ayahlah yang menanggung segala perbelanjaannya di universiti,” Norli berhenti sejenak, memandang Aziz yang sedang merenung ombak yang tidak hentinya memukul pantai.

Semasa di tahun akhir universiti, Halim bertemu dengan Ramlah. Kepada Ramlahlah dia mencurahkan kasih-sayangnya dan jangkanya mereka akan menaiki jinjan gpelanmin pada penhujung tahun ni. Tapi sayang jodoh mereka tidak sampai, Ramlah meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya enam tahun lalu. Sejak itulah Halim hanyut di landa arus remaja. Hingga kini semua orang menggelarinya buaya dara,” keluh Norli.

Jadi kau mengahwininya kerana ingin membelanya?” Soal Aziz.

Entahlah,” Norli mengeluh kecil.

Aziz memeluk kedua lututnya. Kepalanya ditundukkan ke lutut. Dia termenung, suasana sepi seketika. Angin lembut membelai mesra kedua remaja. Darah yang panas kembali sejuk, Aziz mengangkat mukanya.

Biarlah kita terus bersahabat Nor, semoga kau akan jadi seorang isteri yang baik,” kata Aziz penuh terharu. Dada Norli sebak menahan tangis.

Pergilah Nor, izinkanlah aku mengasihimu dari jauh,” itulah kata-kata terakhir dari Aziz.


*** sambung Part 2 ***


No comments: