Forgive yourself and let go of any anger within you. Then you will see others with positive perspective







Monday, October 20, 2008

Kenangan di Beijing, China 2006

Cerita ni dah 2 tahun lepas, tapi disebabkan baru ini terpikirkan nak buat blog cerita, baru ni la masuk. Cerita-cerita terbaru akan Sri masukkan sedikit demi sedikit.



Beijing, China 2006

Pergi ke negara China memang menjadi angan-angan ku sejak dari dulu. Bila dengar ungkapan 'Tuntut lah ilmu sampai ke negeri China', Sri pun teringin jugak melihat negara Asia yang paling ramai penduduknya dan Sri rasa agak unik masyarakatnya. Masa belajar kat U dulu, ada jugak ambik kursus belajar bahasa Mandarin selama 2 semester. Jadiknya, tau la serba sedikit perkataan yang patut. Nak shopping pun, bole guna la sikit-sikit. Kalau nak 'bargain' harga barangan di sini, jangan tawar untuk 20-30%, tapi tawar hingga 70-80%!!. Satunya kat sini, kalau dah menawar tu, beli la ye. Jadiknya kalau nak menawar yang gila-gila, pasti kan tawar barang yang dibeli aja.




Sri pergi ke sana selama beberapa hari atas tujuan seminar. Sambil itu berpeluang untuk membuat lawatan dan membeli belah. Pergi tempat yang susah nak pergi, pastinya membeli belah penting jugak. Orang pompuan la katakan. Shopping ni tak boleh tinggal.


Ada beberapa perkara yang Sri yang nak cerita masa kat Beijing ni. Yang pertama, kat sini paling susah Sri nak tengok orang gemuk. Rata-rata memang tak ada orang Cina yang berbadan besar. Semuanya kurus dan sederhana, baik lelaki maupun wanita. Sri rasa cara pemakanan dan cara hidup mereka ni buat susah nak naik badan. Kebanyakkan mereka suka berjalan kaki atau menaiki basikal. Kawasan pulak luas. Bayangkan Sri pergi ke sana, lepas balik ke Malaysia, Sri turun 5 kilo. Itu baru dalam 10 hari!. Contohnya masa Sri buat lawatan ke Tiananmen Square dan Forbidden City, untuk berjalan dari hujung ke hujung, rasanya nak dekat 2 km lebih. Phew!! penat tapi seronok. Dari segi pemakanan pulak, orang cina suka minum teh panas waktu makan. Teh cina memang baik untuk 'slimming'!.. betul kan?


Yang kedua, daging kambing di cina memang best terutama kalau orang Muslim cina yang masak. Kat sini, ada yang kata masakan daging kambing oleh orang muslim cina adalah yang paling sedap. Agaknya sebab disembelih kot. Dan mungkin jugak sebab kambing-kambing belaan orang muslim cina dibela di kawasan pergunungan dan agak sejuk. Masyarakat Xinjiang muslim amat popular di sini. Makan daging kambing panggang di sini memang best sangat. I paling suka daging kambing panggang yang dibuat style satay. Boleh makan gitu aje tanpa dengan sos. Dan kalau makan daging panggang kambing kat sini, tak ada implikasi darah tinggi. Kau orang percaya tak?


Yang ketiga, tentang ramainya orang di sini. Sri tak pernah tengok orang yang sebegini ramai. ada satu ketika, bagaikan setiap inci tanah ada orang. Dan dia orang ni tak kisah tentang orang luar yang datang ke tempat mereka. Mungkin agaknya masa tahun 2006 tu, China yang mengamalkan membuka pintu mereka kepada pelabur asing sudah mula biasa dengan orang luar.




Yang keempat, tentang bahasa. Kalau tak ada kawan yang pandai cakap Mandarin, susah la nak bercakap atau berkomunikasi. Main bahasa tangan la atau pakai kertas. Kalau masa shopping, kena pakai tangan atau kalkulator. Susah tapi seronok sebab orang cina ni tak sombong sebenarnya. Dan jangan lupa, kalau nak tawar gila-gila, tawar barang yang nak beli aje tau! pasti akan dapat harga yang special.










Yang kelima, tentang bilik air. Sori ye, sensitif sikit rasanya. Orang cina ni cukup terbuka tentang bilik air. Bilik air di sini pintunya kebanyakkannya tak berkunci. Jangan terperanjat bila tengah duduk dalam bilik air, ada orang bukak pintu..hahaha... Ada satu tempat yang Sri pergi, pintu bilik air dia bercermin dengan 'sand blast', tapi masih nampak la orang mencangkung kat dalam tu. lagi haru. Yang bilik air cermin tu terus Sri tak jadik nak buang air. Dan disebabkan bilik air dia orang pun tak ada paip, Sri kena la selalu bawak botol air kosong.










Yang keenam, tentang ketelitian. Sri paling suka ketekunan orang cina membuat sesuatu kerja-kerja seni. Dia orang memang teliti membuat sesuatu. Contohnya Sri berpeluang untuk menonton opera Beijing yang popular tu. Masa sebelum masuk tonton opera tu, Sri dapat tengok sorang perempuan muda buat lukisan di dalam botol yang lubangnya kecil. Terpegun Sri dibuatnya. Apa lagi, tentu aje Sri beli lukisan dalam botol kecil tu! Tentang opera Beijing tu, Sri tak berapa paham apa yang dinyanyikan, tapi Sri terhibur dengan persembahan mereka. Macam jugak masa Sri tonton pertunjukkan acrobatik dia orang.

Yang ketujuh.. eh, banyak lak ye. cerita lain topik la ye.. cukup la ni.

Kat sini, Sri ada lampirkan gambar-gambar yang menarik..


No comments: