Forgive yourself and let go of any anger within you. Then you will see others with positive perspective







Thursday, August 26, 2010

Cerpen Mikro (3) - Siswi

Sebagai pelajar cemerlang, wajar Puteri memperoleh keputusan terbaik dalam peperiksaan. Sebelum keputusan diumumkan, berdasarkan prestasi dalam ujian kelayakan, Puteri memperoleh 6 agregat, dipilih malam untuk penganjur biasiswa untuk memulakan kursus di sebuat instituisi pengajian tinggi di kota raya.

Selesai empat semester, Puteri dan beberapa teman sepengajian layak mendaftar di sebuah instituisi tersohor di luar negara, jurusan kewangan.

Di instituisi luar negara itu, Puteri dan teman-temannya, semuanya 12 orang adalah perintis. Tiada rujukan di sana. MSD tentu saja tidak dapat membantu dalam aspek pemilihan subjek.

Namun soal kejutan budaya mungkin dapat dibantu dan diatasi. Cuma soal memperoleh daging sembelihan halal mengambil waktu. Dan ia baru dipertemukan di Pusat Islam yang beroperasi di masjid kecil yang tersorok. Alhamdullillah.

Orientasi dan pendaftaran kursus berjalan mulus, terutama dalam bidang pengkhususan Puteri. Namun, Puteri sedikit panik memilih dan memperoleh kursus pilihan untuk meperlengkapkan unit semesternya.

Ada beberapa kendala. Di antaranya, justeru waktu, kapasiti kulith, jadual yang tidak mengizinkan, akan lupus waktu sembahyang asar terutamanya dan tiada perujuk. Justeru dia terus mendaftar pada saat akhir untuk kursus pilihan bidang psikologi.
Setelah beberapa jam kuliah keterkejutan Puteri tidak susut surut. Kiranya dia memilih Psikologi Haiwan merujuk khusus kepada perilaku anjing.

Apa signifikansnya? Puteri puntang-panting menanyakan dirinya. Warga tua Barat banyak bertemankan haiwan itu. Budaya mereka. Banyak keluarga single parent ikut memelihara anjing di samping anak tunggal mereka. Mereka lebih prihatin terhadap haiwan itu ketimbang anak tunggal sendiri.

Puteri sedar keterlanjurannya. Apa pilihanku, tanya dirinya. Tempoh pengguguran kursus sudah berlalu dan unit itu penting secara keseluruhan kursus semesternya.

****END***Othman Puteh; Berita Minggu; 5hb Januari, 1997 ****

No comments: